Chanel smaržas – 7 aizraujoši fakti par mūžam dzīvo klasiku

Ziņojums ir pievienots Xnet interneta veikals, septembris 26, 2017

Foto: Shutterstock.com

Pieminot slavenās franču dizaineres Koko Šaneles vārdu, prātā uzreiz nāk divas lietas – mazā melnā kleitiņa un smaržas Chanel Nr. 5. Modes nami un smaržu radīšana iet roku rokā jau gadu desmitiem – ikkatram modes namam un dizainerim ir sava smaržu kolekcija. Taču tieši Šanele sāka šo tradīciju. Nu arī slavenības labprāt sadarbojas ar slaveniem smaržu radītājiem un laiž klajā savus īpašos aromātus.

Bet atpakaļ pie Chanel – kāpēc aromāts Nr. 5 joprojām ir viens no pasaulē slavenākajiem smaržu toņiem, un kas to padara tik īpašu? Un kas vispār notiek smaržu pasaulē? Kā pareizi iesmaržoties? Par visu pēc kārtas – turpmākajā rakstā!

Smaržu veidi

Visas smaržas, kas pieejamas iegādei, tiek iedalītas trīs grupās atkarībā no aromāta intensitātes un noturības. Tās var būt ļoti noturīgas un spēcīgas vai arī pavisam vieglas un nemanāmas.

Parfum – smaržas. Visspēcīgākais un noturīgākais aromāts. Smaržu esence. Šāda stipruma smaržas reti ir pieejamas iegādei, jo ne katra sieviete vēlētos greznoties ar tik spēcīgu aromātu, kas nomāc ne tikai pašas ķermeņa smaržu, bet arī ēdiena un visus pārējos aromātus.

Eau de Parfum (EDP) –  parfīmūdens. Vieglāka smaržu variācija. Noturīgas un visai spēcīgas smaržas, kas vairumā gadījumu nezaudēs savu intensitāti visas dienas garumā.

Eau de Toilette (EDT) – tualetes ūdens. Visvieglākās smaržas. Maigs un gaisīgs aromāts. Lietotāji ir iecienījuši šo smaržu veidu tieši tā viegluma dēļ. Kaut arī dienas laikā šādas smaržas nāksies atjaunot, katra paša spēkos ir pielāgot, cik spēcīgi kurā dienas daļā smaržas būs jūtamas. Šāda kontrole ir īpaši noderīga, ja dienas plāns ir mainīgs.

Foto: Shutterstock.com

Kā lietot smaržas?

Ir divi veidi, ka lietot smaržas – izsmidzināt gaisā vai izsmidzināt uz ķermeņa. Tiesa, ja tiek iegādāta EDP pudelīte, kurai nemaz nav izsmidzinātāja, tad nez vai izdosies šādas smaržas izsmidzināt uz matiem un apģērba.

  • Izsmidzināšana gaisā – šādā veidā viss smaržu mākonis tiek izsmidzināts uz augšu un lietotāja paiet tam apakšā, ļaujot smaržu pilieniem nosēsties uz visa ķermeņa. Šādā veidā tiek iesmaržināti arī mati.

  • Izsmidzināšana uz noteiktām ķermeņa daļām. Parīzietes, smaržu pasaules pavēlnieces, uzskata, ka smaržas jāizsmidzina uz 3 ķermeņa vietām – aiz ausīm, lai smaržu var sajust persona, ar kuru sveicinies, dodot klasiskās parīziešu bučas uz abiem vaigiem; uz delnu locītavām, lai smarža pavadītu ikkatru kustību; aiz ceļgaliem, lai, svārkos dodoties pastaigā pa pilsētu, šī smarža virmotu gaisā to cilvēku tuvumā, kas bauda dienu āra kafejnīcās. Taču svarīgi atcerēties, ka izsmidzinātās smaržas nedrīkst berzēt – tās jau tiek lietotas uz siltākajām ķermeņa daļām, turklāt papildu berzēšana var sabojāt smaržu molekulas, un aromāts var mainīties.

Nav pareiza un nepareiza smaržu uzsmidzināšanas veida. Taču vēl kāds padoms no parīzietēm – smaržas nevajadzētu smidzināt uz drēbēm, tās jāsmidzina uz ķermeņa, lai tad, kad drēbes tiks nomestas, ar tām nenokristu arī dārgais aromāts. It īpaši, ja tas ir bijis Chanel Nr. 5. Kā šīs Chanel smaržas ir kļuvušas tik leģendāras?

Chanel smaržas – vēsture

Revolūcija smaržu pasaulē notika jau divdesmitā gadsimta divdesmitajos gados, kad 1921. gadā modes nams laida klajā savu pirmo smaržu aromātu.

Ideja

Koko Šanele meklēja smaržas, kas būtu tikpat īpašas kā pati sieviete. Viņa pati apgalvoja, ka centusies atrast sieviešu smaržas, kurām būtu sievietes aromāts. Šanele uzskatīja, ka smaržas ir ne mazāk svarīgas kā, piemēram, apģērbs. Tāpat viņa pauda viedokli, ka sievietei smaržas ir jālieto uz tām ķermeņa vietām, uz kurām tā vēlētos tikt skūpstīta. Potenciāli skūpstāmo vietu saraksts ir visai plašs – ceļa locītavu iekšpuse, augšstilbi, delnas locītavas, elkoņa locītavas, naba, krustu bedrītes, pleci, kakls, kakla aizmugure un aiz ausīm.

Chanel Nr. 5 bija pirmās smaržas, kas atkāpās no ierastā kanona, ka katras smaržas pārstāv viena zieda vai auga aromātu.

Smaržu radītājs

Koko Šanele savu ikonisko smaržu radīšanu uzticēja smaržu meistaram Ernestam Buvē (Ernest Beaux). Iedvesmas meklējumos Ernests devās pat uz polāro loku, kur viņu aizrāva dzidrās gaisa plūsmas no aukstajiem ziemeļu ezeriem.

Smaržu radīšanā mākslinieks izmantoja vairāk nekā 80 dažādus aromātus. Rezultāts ir abstrakts, noslēpumains aromāts, kas izstaro ekstravagantu ziedu motīvu bagātību. Buvē arī inovatīvā veidā izmanto aldehīdus (sintētiskus dabisko smaržu ekvivalentus), kas pilnībā maina veidu, kā tiek radīti aromāti. Šo aldehīdu iespaidā Chanel smaržas iegūst papildu dimensiju, kas tās padara vēl neparastākas, kā arī pilnībā izslēdz iespēju, vienkārši pasmaržojot, noteikt izmantotās sastāvdaļas. Tā ir pilnīga, pabeigta buķete.

Nosaukums

Chanel smaržas īpaši izcēlās citu vidū ar savu nosaukumu. Nosaukums bija vienkārši numurs 5. Vairs nekāda sapņaina vai romantiska nosaukuma. Un ar šo vienu ciparu pietika, lai automātiski visi pārējie tirgū pieejamie smaržu veidi liktos vecmodīgi un neaktuāli.

Ikonisko smaržu nosaukums radies pavisam vienkārši – Šanelei patika tieši piektais aromāts no tiem, ko viņai piedāvāja Buvē. Tāpat pieci bija arī Šaneles laimīgais skaitlis.

Flakons

Tāpat pirmo reizi smaržas tika piedāvās iegādei vienkāršā, lakoniskā flakonā. Nekādu caku, nekādu greznojumu. Tā korķis ir izslīpēta dimanta veidā, un tas arī ir vienīgais flakona rotājums.

Chanel smaržas kļūst par 20. gadsimta ikonu. Tās ir pasaulē pārdotākās smaržas līdz pat mūsdienām, un tām nav līdzīgu aromātu.

Foto: Shutterstock.com

Kas šīs smaržas padarīja par leģendu?

  1. Neparastais aromāts, kas atkāpās no ziedu kanona un piedāvāja kaut ko nebijušu.

  2. Pašas Šaneles personība – viņa uzskatīja, ka sievietes ir pelnījušas kaut ko īpašu un neatkārtojamu.

  3. Ikoniskais nosaukums – greznumlietu laikmetā vēl neredzēta vienkāršība – Nr. 5.

  4. Lakoniskais iepakojums – vienkāršā pudelīte vēl vairāk izcēla aromāta nozīmi.

  5. Pirmās smaržas, kuras tika reklamētas Superkausa pārtraukumā.

  6. Beidzoties karam, 1945. gadā amerikāņu karavīri pirka šīs smaržas, lai aizvestu savām sievām.

  7. Divas no smaržu sastāvdaļām ir tik retas (un tiek audzētas tikai vienā Francijas reģionā), ka Šanele noslēdza līgumus ar vietējiem audzētājiem un pēc tam sāka kultivēt arī savus rožu laukus, lai varētu radīt nepieciešamo smaržu koncentrātu.

Chanel smaržas ir pazīstamas visā pasaulē. No Parīzes līdz Tokijai, no Rīgas līdz Romai – tās pazīst it visur, kā arī – tās lieto it visur. Mūsdienās gan šis konkrētais Chanel smaržu aromāts tiek atzīts par visai smagnēju un spēcīgu, taču – modes namam ir vēl simtiem dažādu aromātu, ko piedāvāt it visām gaumēm. Ikkatrs aromāts ir pieejams lakoniskā iepakojumā, ar rūpīgi pārdomātu smaržu buķeti, noturīgu aromātu un neaizmirstamu smaržu.

Nav jābrauc uz Parīzi, lai izjustu Francijas klātbūtni – atliek vien atvērt interneta veikalu Xnet.lv un izvēlēties savu aromātu, ar ko greznoties. Jo aromāts ir svarīgāks nekā apģērbs, vai ne?